Många tror att diet innebär att banta vilket är helt fel. Diet innebär att man följer en kost beroende på vilka mål man har, de kan vara allt från att gå ner i vikt, gå upp i vikt, må bättre, vara hälsosammare, ha ökad energi eller bara en vilja att må bra. Sen finns det massa andra metoder såsom paleo, lchf, keto m.m. och åter igen följ det som passar dig bäst.

Själv går jag på diet året runt och det är för att jag vill kunna först och främst må bra/orka i vardagen samt att kunna prestera i min träning. Detta har blivit en livsstil för mig. I dagsläget så väger jag maten för att veta exakt vad jag får i mig för att och säkerställa att jag får i mig det jag behöver. Utöver min vardagliga diet så ”unnar” jag mig självklart det jag är sugen på som kakor med mjölk (min svaghet), pizza, pasta, vin etc. för att inte tröttna och ha en balans i livet.

Får många frågor på jobbet kring varför jag alltid har matlåda? varför jag äter på specifika tider? Mitt svar är att jag vill ha en bra energi under dagen, och för att jag vill veta vad jag matar min kropp med. För mig är det viktigt att tanka kroppen med rätt bränsle.

 Det här är en livsstil som passar mig, det viktiga är att hitta det som passar dig och din vardag samt få det till en långsiktig och hållbar livsstil. Rekommenderar inte bara en snabb diet inför beach 2020, eller exempelvis en 8 veckor soppdiet som sen ger ett kortvarigt och ohållbart resultat. Det många gör fel när man startar en så kallad bantning är att de går från 0 till 100% över en dag samt att man lägger sig på ett stort kaloriunderskott vilket enbart ger dåliga resultat/effekter. Det är farligt då man kan skada sina organ samt att man kan få ätstörningar osv. Har själv gjort misstag med att ligga extremt lågt i kalorier vilket reulterade i att jag pajade min ämnesomsättning och binjurarna samt andra organ vart väldigt belastade. Haft även ätstörningar, så fort jag åt en extra banan så tänkte jag shit måste gå och träna nu annars kommer jag att bli fet. Tro mig det var inte kul och många råkar ut för det. Man får inte glömma att kroppen behöver näring och att man inte behöver utesluta några energikällor så som fetter, KOLHYDRATER, proteiner med mera.

Ge din kropp det den behöver och ta hand om den. Den kommer att tacka dig.

Känner du dig vilse och vill se över dina kostvanor, tveka inte att höra av dig till mig här.

Må bäst!

Diego Reinoso

Share: