Här kommer tips på ett mellanmål som är min favorit. Som jag har sagt tidigare så gillar jag att mata kroppen med bra och rätt ”bränsle”. Det är viktigt med mellanmål för att det ökar chansen att få tillräckligt med energi och håller blodsockernivån stabil vilket medför bättre välmående på dagarna samt ökar förbränningen (vilket är ett plus).  Felet många gör när de har som mål att gå ner i vikt är att äta för LITE. Du måste ge kroppen rätt näring och äta regelbundet, ca 3-4h mellan måltiderna för att hålla igång systemet och här kommer ett bra tips på ett dunder mellanmål.

När man får lågt blodsocker skriker kroppen efter socker och oftast slinker det ner en bulle eller något annat sött för att kroppen behöver något snabbt och det är inte den näringen kroppen behöver för att hålla en jämn blodsockernivå.

Råvarorna som jag har valt till mitt mellanmål är ”naturliga” och innehåller massa goda näringsämnen och alla har sina fördelar men varför jag har valt just dem är för att:

  • Chiafrön – rika på omega 3, viktiga mineraler & innehåller mängder av antioxidanter.
  • Valnötter – bra fetter för hjärnan, äter även lite valnötter innan läggdags för att det innehåller melatonin som hjälper en att sova bättre.
  • Kvarg – proteinrikt men går alldeles utmärkt att byta mot keso eller yoghurt.
  • Banan – en favoritfrukt för dom flesta, fördelen med banan är att den sänker sötsuget och innehåller kalium som behövs för att reglera blodtrycket men också för muskelfunktioner.
  • Pumpafrön – rika på omega 3, stärker immunförsvaret samt hjälper till med sömnen, rekommenderar att äta ca 1-2msk innan läggdags, sover som en bebis.
  • Honung – istället för sötningsmedel/socker.

Recept ca 390kcal ( 1st kanelbulle är ca 320kcal )

  • 150- 250g Kvarg naturell
  • 1 ½ msk Chiafrön
  • 1/2 näve valnötter
  • ½ Banan
  • Toppar lite med honung

Må bäst!

/Diego Reinoso

Share:
Läsningstid: 1 min