Snart nytt år och många sätter sina ”nyårslöften” såsom ”jag ska börja ta tag i min hälsa och börja träna och sköta kosten”. Varje år är gymmen fullproppade från januari till mars och sen går det nedför pga. att dom flesta har tappat motivationen.

Mitt tips är att inte gå från 0 till 100 över en dag. Resultatet är en stor skaderisk, du blir trött eftersom kroppen inte är van, immunförsvaret sjunker då kroppen får en chock vilket leder till att du lätt blir sjuk, i slutändan blir det även tråkigt för man ”kommer ingen vart” och ger istället upp.

Har man inte tränat på länge och har ett långsiktigt mål är det bästa att börja med en sak i taget. Börja med att träna t.ex. två gånger i veckan. De två passen kommer du att kunna prestera 100 % vilket kommer leda till att du behåller motivationen på topp. Hellre två grymma träningspass än fem halvbra pass. När du börjat få in rutinen kan du lägga in ett extra pass, men lyssna alltid på hur kroppen känns och hur du själv mår.

Samma sak gäller med kosten. Har du ätit dålig mat flera dagar i veckan tidigare så börja med att trappa ner ohälsosamma kosten t.ex. tre dagar i veckan till att börja med för att få in rutinerna och få det till en hälsosam och långsiktig livsstil.

Hitta den träning som du tycker är rolig, alla vill inte styrketräna. Träning kan vara spinning, tennis, löpning, intensiva promenader osv. Själv tycker jag inte att styrketräning är speciellt roligt alla dagar, försöker då ändra i min träningsrutin, genom att lägga en annan slags träning exempelvis löpintervaller & högintensiv träning. Idag ser jag även träningen på ett annat sätt än tidigare, ser träningen som en medicin och det har underlättat för mig att hålla motivationen. Ett tips är att strukturera din träning och följa din utveckling exempelvis genom att skriva ner dina prestationer om det nu handlar om vikter i styrketräning, springa milen m.m när du ser utvecklingen kommer motivationen att öka.

Tänk igenom vad ditt mål är och planera utifrån det, exempelvis att jag vill förbättra min kondition, kör då två konditionspass per vecka under t.ex. två månader. När det gått två månader tänk igenom hur det gått och utvärdera och planera på nytt framåt, lägg till ytterligare ett pass, sköt kosten visa dagar i veckan eller om det inte gått bra, hur kan du göra de kommande två månaderna för att lyckas bättre etc. Har du en tydlig planering för dig själv, för en begränsad tid är det lättare att behålla motivationen. Med andra ord delmål.

Många tappar motivationen för att de känner sig vilsna eller fastnat i utvecklingen och tycker att det har blivit tråkigt. Oavsett om du är en nybörjare eller har tränat i flera år tveka inte att ta hjälp av någon kunnig. Du lär dig nytt från start, utvecklas och får en ny push.

Om det inte går, gör om och ge inte upp.

Glöm inte att tålamod är nyckeln till framgång.

Må bäst!

/Diego Reinoso

Share:
Läsningstid: 3 min